Keď som sa pred 3 rokmi vyjadroval k zákonu o radiačnej ochrane, stále som v kútiku duše držal nádej, že tentokrát to dopadne dobre, lebo musí prejsť notifikačným procesom. Požiadavky Smernice 2013/59 boli v oblasti radónu k obyvateľstvu veľmi ústretové a organizácia Národného akčného plánu pre radón vyzeral nádejne. Hlavný štátny odborník na problematiku radónu a tvorkyňa zákona mi pri MPK vzali chuť ďalej sa problematikou zaoberať. Pripomienky Združenia pre reguláciu rizika z radónu bez argumentov zmietli zo stola a vysvetlili všetkým prítomným, že ľudia žiadnu podporu nemajú očakávať a 4 roky, ktoré boli na transformá
ciu Smernice do Slovenskej legislatívy že nechali len tak uplynúť. Výsledkom 1,5 ročnej práce úradníčky bez akýchkoľvek skúseností s tvorbou právnych predpisov je zákon 87/2018 Z.z. Z hladiska odbornej kvality je o niekoľko poriadkov horší ako som očakával a nesplňuje niektoré fundamentálne požiadavky smernice (článok 76 Príslušný orgán). Myslím, že notifikujúci úradník tak ako mnoho domácich odborníkov si povedal, takú zlátaninu čítať nemusím a pleskol tam pečiatku, NOTIFIKOVANÉ. Lebo tak zlý ten zákon je.
Teraz si ukážeme ako je postavená ochrana ľudí pred radónom v zákonu 87/2018. V § 130 je definovaná referenčná úroveň radónu v budovách hodnotou 300 Bq/m3. Z nasledujúceho textu vyplýva, že s referenčnou úrovňou sa má zaobchádzať tak , ako by to bola zásahová úroveň alebo limit, lebo vedomosti úradníkov radiačnej ochrany ustrnuli na úrovni Publikácie 65 (ICRP 1997). To má vážna dôsledok, lebo referenčná úroveň v poňatí súčasnej radiačnej ochrany je horná hranica optimalizácie rizika. Expozícia ľudí nad touto hranicou nemá existovať a všetky expozičné situácie pod touto úrovňou majú byť optimalizované na hodnotu tak nízku, ako ide za rozumné peniaze dosiahnuť. Referenčná úroveň 300 Bq/m3 predstavuje ročnú efektívnu dávku asi 14 mSv z ktorej riziko rakoviny pľúc je 7,7×10-3 a to je 7× viac ako je riziko rakoviny pľúc z fajčenia.
Vykonali sme v ZRRR analýzu dvoch dostupných štúdií distribúcie radónu v obydliach ľudí na Slovensku a zistili sme, že ani druhá požiadavka Smernice nie je zákonom splnená, lebo smernica hovorí, že zákon má pred expozíciou radónu chrániť podstatnú časť obyvateľstva. Graf Radón v obydliach SR ukazuje veľmi pravdepodobné rozloženie OAR v obydliach. Modrá krivka sú viacbytové domy (činžiaky a paneláky), hnedá krivka rodinné domy. Na zvislej ose je relatívna početnosť bytov, na vodorovnej objemová aktivita radónu. Vidíme, že pod referenčnou úrovňou sú všetky byty vo viacbytových domoch a asi 75 % rodinných domov. Vážení, to ale nie je dôvod k radosti, lebo nás čaká optimalizácia. Optimálna hodnota v bytových domoch leží medzi 20 a 60 Bq/m3 a v rodinných domoch v intervale (50; 120) Bq/m3. Tretí veľmi vážny nedostatok zákona 87/2018 je, že naďalej keď nie podporuje, tak toleruje výstavbu nových domov bez cielenej preventívnej ochrany pred prenikaním radónu z podložia do interiérov.
Celá debata | RSS tejto debaty