Keď mi Hlavný odborník MZ SR na radón prezradil, kto bol poverený implementáciou Smernice rady 2013/59/Euratom , nevýskal som od radosti. Ti istí ľudia nám už najmenej 2× svoje schopnosti ukázali. Ponajprv pri zákonu NR SR č.470/2000 Z.z. a vyhláške MZ SR č.12/2001 Z.z., podruhé pri zákonu NR SR č.355/2007 Z.z. a vyhláške MZ SR č.528/2007 Z.z. Rozpor týchto predpisov s nadnárodnými doporučeniami a rafinovaným zablokovaním ochrany obyvateľstva pred nebezpečnými účinkami radónu som predniesol na medzinárodnej konferencii v Banskej Štiavnici. Pokúsim sa zasvätiť vás do šarád, ktorými dosiahli toho, že zákony i vyhlášky vyzerajúce veľmi odborne sú v praxi radiačnej ochrany úplne k ničomu.
Zákon 470/2000 doplnil do zákona 272/1994 všetky ustanovenia radiačnej ochrany, ktoré celých 6 rokov na Slovensku nikomu nechýbali. Opatrenie, ktoré malo zabrániť vznikaní nových stavieb s vysokým obsahom radónu ustanovili takto:
- 17d Ožiarenie obyvateľstva prírodným ionizujúcim žiarením
(1) Fyzické osoby oprávnené na podnikanie a právnické osoby, ktoré vyrábajú a dovážajú stavebné výrobky, /6c/ vyrábajú a dovážajú balenú pitnú vodu a využívajú vodné zdroje na zásobovanie vodou, sú povinné
- a) zabezpečiť systematické meranie a hodnotenie obsahu prírodných rádionuklidov v stavebných výrobkoch /6c/ a v dodávanej vode, viesť evidenciu výsledkov merania a uchovávať ju najmenej päť rokov od skončenia výroby alebo od uskutočnenia dovozu,
- b) údaje z evidencie podľa písmena a) oznamovať príslušnému štátnemu zdravotnému ústavu (§ 25),
- c) vykonať opatrenia na zníženie obsahu prírodných rádionuklidov v stavebných výrobkoch /6c/ a v dodávanej vode pri prekročení odvodených zásahových úrovní ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 17y písm. f).
(2) Ak je odvodená zásahová úroveň prekročená, možno používať stavebné výrobky /6c/ na výstavbu nebytových budov určených na pobyt osôb dlhší ako 1000 h počas kalendárneho roka a na výstavbu bytových budov, distribuovať balenú pitnú vodu a využívať vodné zdroje na zásobovanie vodou len na základe súhlasu orgánu na ochranu zdravia.
(3) Stavebný výrobok / 6c/ sa nesmie použiť na výstavbu stavieb, ak je ekvivalentná aktivita rádia v stavebnom výrobku /6c/ väčšia, ako ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis vydaný podľa § 17y písm. h).
(4) Objemové aktivity vybraných prírodných rádionuklidov v dodávanej vode nesmú prekročiť hodnoty, ktoré ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis vydaný podľa § 17y písm. h). Ak voda obsahuje viac rádionuklidov, nesmie byť súčet podielov objemových aktivít jednotlivých rádionuklidov a hodnôt, ktoré ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis vydaný podľa § 17y písm. h), väčší ako jeden.
(5) Fyzické osoby oprávnené na podnikanie a právnické osoby, ktorých predmetom činnosti je výstavba stavieb uvedených v odseku 2, sú povinné
- a) pred výstavbou stavieb zabezpečiť meranie a hodnotenie objemovej aktivity radónu v pôdnom vzduchu a priepustnosti základových pôd stavebného pozemku, viesť evidenciu výsledkov merania a uchovávať ju najmenej päť rokov od skončenia výstavby,
- b) údaje z evidencie podľa písmena a) oznamovať príslušnému štátnemu zdravotnému ústavu (§ 25),
- c) pred odovzdaním stavieb do užívania vykonať opatrenia proti prenikaniu radónu z podložia stavby pri prekročení odvodenej zásahovej úrovne ustanovenej všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 17y písm. f).
Ods 1. si štátny zdravotný ústav (tak sa vtedy nazýval ÚVZ) zabezpečoval príjmy za meranie aktivity všetkého, čo sa používa na stavebné konštrukcie,
Ods.2. a 3.nie som si istý, či absolvent hygieny na lekárskej fakulte, prírodovedeckej fakulty a lebo jadrového inžinierstva je kompetentný v stavebníctve,
Ods.4. na Slovensku vodárne a kanalizácie dodávajú len upravovanú nízkoaktívnu vodu,
Ods.5. zhotovitelia stavieb, ktorí stavajú z vysoko rádioaktívnych stavebných materiálov podľa ods. 2. sú povinní a),b),c) , ale stavebné materiály o ktorých hovorí ods.2. sa na trhu so stavivami nevyskytujú od roku 1982. Zhotovitelia teda nemusia konať. Naviac pod pís. a) sa zhotoviteľovi ukladá povinnosť, ktorá je stavebným zákonom určená stavebníkovi – investorovi stavby. Ak by sa malo postupovať podľa a), zhotoviteľ stavby poruší zákon o Slovenskej metrológii, tým že zadáva vykonanie prieskumnej činnosti a následne posudzovanie cudzej veci, bez súhlasu majiteľa a podľa b) postupuje posudok tretej osobe. Formulácia c) vzbudzuje úsmev na perách, lebo pred odovzdaním stavby do užívania sa vykonáva vypratanie staveniska a opatrenia proti prenikaní radónu naopak sú súčasťou prvých plošných konštrukcií ktoré sú v kontaktu so základovou pôdou.
Naproti tomu, v tom čase stavebný zákon, resp. vyhlášky k nemu obsahovali dobre prepracovaný systém ochrany stavieb pred prenikaním radónu z podložia, ktorý mohol, ak by ŠZU nezasiahol, spoľahlivo fungovať i s vyhláškou 406/92 do súčasnosti. Predpis podľa § 17y je vyhláška č.12/2001.
K vyhláške len toľko, že zásahová úroveň na vykonanie opatrení proti radónu 500 Bq/m3 je pre Slovenské geologické, ekonomické a sociálne pomery vysoká. Doporučenie ICRP 60 ale pripúšťa hornú hranicu 600 Bq/m3, teda je všetko fajn.
O zákonu č.355/2007 Z.z. si povieme budúci týždeň.
Petr Škrabálek
Celá debata | RSS tejto debaty